ПРОФЕСИОНАЛНА ОРИЈЕНТАЦИЈА jе сложен поступак при избору занимања чији је циљ да појединца, на основу систематског и детаљног проучавања његових психофизичких способности и особина личности, усмери у ону групу занимања у којима би, врло вероватно, имао највише успеха и задовољства на раду.
Веома је важно знати основне претпоставке успешног професионалног избора, факторе који такав избор отежавају, као и видове извора занимања.
Постоје три основне претпоставке успешног професионалног избора и то:
1. познавање сопствених способности, жеље и интересовања;
2. познавање услова и могућности за развој које нуде поједина занимања;
3. правилно схватање односа између способности, жеља и интересовања појединца и услова и могућности за развој које нуде поједина занимања.
ВОДИЧ ЗА ИЗБОР ЗАНИМАЊА – ПРОНАЂИ СВОЈ ПУТ
Пажљиво прати садржај ових осам фаза које су овде изложене.
Корак први Склоности и интересовања
Сваком човеку је веома важно да му посао који обавља причињава задовољство, или макар га не чини незадовољним. Да би се то остварило, потребно је да човек ради посао машинама и техником, некога рад на пољу, на отвореном простору, некога опет стални контакти са људима. неко воли да ради самостално са бројкама и папирима… Склоности и интересовања људи се веома разликују. Вероватно и ти имаш одређене жеље где, с ким и чиме би волео да радиш. Можда имаш и неки хоби. Размисли о својим интересовањима, а ако ниси сасвим сигуран, поразговарај са својим родитељима, наставницима, педагогом у школи или у служби за професионалну оријентацију. Издвој круг – већу групу занимања за која показујеш склоности и интересовања.
Корак други Способности
И по способностима се људи веома разликују. Кад је у питању избор занимања, треба знати да свако од нас поседује способности за већи број занимања. С друге стране ни за кога се не може рећи да је способан за све. Размисли о својим способностима. На пример: размисли о томе како подносиш физичко оптерећење, какве су ти здравствене способности и да ли су оне препрека неким пословима, да ли поседујеш спретност руку и прстију, да ли се с лакоћом сналазиш у простору, разумеваш ли лако принципе рада машина и уређаја, како бараташ речима, а како величинама и количинама, имаш ли стрпљења за друге људе и за послове који не иду увек као ‘по лоју’, и сл.
Понекад нас други људи боље знају него ми себе, реалније процењују наше квалитете и наше мане. Поразговарај о томе са људима.
Корак трећи Захтеви занимања
Занимање од људи који њима хоће да се баве захтева одређене способности, као и особине личности, мотивацију и интересовање. То све доприности успешности на послу. Потруди се да упознаш захтеве ширег круга занимања, првенствено оних занимања које претходно издвојиш на основу склоности и интересовања. Свако занимање подразумева минимум захтева. Многа занимања имају и своје специфичне захтеве. Пошто познајеш своје склоности и интересовања, као и своје способности и захтеве занимања, постави себи питања:’Колико су моје склоности и способности у складу са захтевима занимања која ме интересују? Да ли могу да одговорим тим захтевима?’
Корак четири Алтернативна занимања
Човек није способан само за једно занимање. Сигурно је да се и твоја интересовања и способности могу искористити у више занимања. С друге стране, има много занимања која су по разним карактеристикама слична. Ако си добро проучио захтеве занимања и ако расчистиш са собом, разлоге због којих би нека занимања одабрао, тада релативно лако можеш пронаћи и тзв. ‘алтернативна занимања’ (одговарајуће замене) са којима би такође могао бити задовољан, а са којима себи повећаваш шансе при упису у средњу школу.
Корак пети Детаљно информисање
За занимања која си издвојио (и за алтернативна занимања) у овој фази одлучивања мораш се потрудити да прикупиш што је могуће детаљније информације. У овој фази мораш дубље заћи у срж занимања, у његове специфичне захтеве и специфичне радне операције. Што детаљније упознаш ова занимања, твоја одлука ће бити темељитије заснована и реалнија.
Корак шести Перспектива изабраних занимања
Ово је једно од најзначајнијих питања и зато га не смеш занемарити. За занимања која си издвојио важно је да сазнаш следеће:
-какве су могућности стручног усавршавања и напредовања
-у коликој мери знања и вештине које стекнеш можеш да искористиш и за друге послове, уколико из било ког разлога више не можеш или нећеш радити у свом занимању.
Детаљније информације о перспективама запошљавања и напредовања можеш добити у службама за запошљавање.
Корак седми Могућност стручног образовања
Средња школа се доста разликује од основне. О томе се мораш детаљно информисати. За занимања која издвојиш мораш сазнати све везано за начин образовања: где су школе, какви наставни предмети се изучавају, који су од њих најзначајнији, колико има практичне наставе, како је организована и где се изводи, шта су то ‘образовни профили’ и по чему се разликују у односу на занимања и сл.
Корак осми Конкурисање (Упис)
У овој фази доношења одлуке преостаје ти само да се упознаш са ‘правилима игре’, односно са условима за упис у средње школе који се регулишу конкурсом. Овде је важно да знаш кад и како конкурисати, која су документа потребна, на основу чега се врши рангирање кандидата, ко све и како полаже завршни итд.
Запамти:
* Пре доношења одлуке о избору занимања информиши се што је више могуће
* Извора информација има много. Сваки од њих има своје предности, али и недостатке. Ризично је ослонити се само на један.
* Добро размисли о саветима стручњака за избор занимања.
* У доношењу одлуке не смеш поступати брзоплето и пренаглити.
* Сваки је корак неопходан јер представља једну фазу твог процеса одлучивања. Ни један немој прескочити.
СРЕЋНО!
Педагог школе, Биљана Дупор